LiveOne
4 důvody, proč je důležité definovat tone of voice
Tone of voice je jeden ze stěžejních nástrojů obsahové strategie a komunikačního plánu brandu. Při tvorbě obsahu nejde totiž jen o to, co říkáte, ale i jak to říkáte. Styl sdělení by se měl projevovat konzistentně ve všech formách komunikace od copy na webových stránkách, přes e-mailový marketing, až po příspěvky na sociálních sítích a bannery.
Co je tone of voice?
Ne, nejde o to, že nepoužíváte sprostá slova, začínáte zprávu pozdravem a nepíšete při vykání velké V. Tone of voice neboli “tón hlasu” je jedním z tzv. “brand assets”, rozpoznatelných elementů, které odlišují vaší značku od ostatních.
Konkrétně Tone of voice definuje, jak komunikujete s publikem, a ovlivňuje, jak je váš brand vnímán. Odráží jeho hodnoty, cíle a pole působnosti a pomáhá navázat kontakt se správným publikem. Tone of voice by měl být výrazný, rozpoznatelný a jedinečný, aby se vaše sdělení neutopilo v moři digitálního šumu a udělalo na klienty trvalý dojem.
Výhody tone of voice:
Navazujete vztah: Zákazníci a klienti navazují vztah ke značce. Ne k anonymním lidem v kancelářích. Brand pro ně znamená tak moc, že rádi zaplatí víc a vy jim díky tomu budete více moci dát. K tomu, aby si ho zamilovali, vede mimo jiné používání pozitivních výrazů. Publikum má pak pocit, že vám na nich opravdu záleží. Až 65 % zákazníků potvrzuje, že mají větší emoční pouto ke značce, která komunikuje pozitivně.
Polidšťuje vás: Lidé rádi mluví s jinými lidmi, proto vyhledávají brandy, které mají osobnost. Díky tomu se s nimi mohou snadněji ztotožnit. Pomocí osobité komunikace navíc potvrzujete, že se vám dá věřit.
Dává vám náskok: Značky s rozpoznatelným tone of voice zůstávají konkurenceschopné a mají větší příležitost vyniknout mezi ostatními brandy. Spotřebitelské průzkumy potvrzují, že některé brandy vynikají nad jinými proto, že mají zapamatovatelný obsah, vypráví důvěryhodné příběhy a vynikají výraznou osobností. Všechny tři aspekty podporuje právě tone of voice.
Jste konzistentní: Díky přesné definici tone of voice mluvíte stejně v reklamě, v copy na webových stránkách, při rozesílání newsletteru i v transakčních emailech. Konzistentní komunikace znamená, že působíte důvěryhodně a lidé vědí, co od vás mohou čekat. A od koho budou zákazníci nakupovat raději? Od někoho, komu mohou věřit, nebo od někoho, kdo komunikuje “každý pes, jiná ves”?
Zvyšuje zisky: Studie společnosti Lucidpress dokládá, že konzistentní hlas vaší značky je pro klienty stěžejní a může až o 33 % zvýšit vaše příjmy.
Jak definovat tone of voice?
V SiteOne jsme pro efektivní spolupráci vytvořili pro nalezení správného tone of voice prezentaci, která nás s klienty provádí procesem definování Tone of voice. Právě díky ní společně vymezíme tyto zásadní body:
Vaše hodnoty: Zákazníci potřebují důkaz toho, kdo jste, kam patříte a co pro ně představujete. A to nezařídí jen vyšší cena akcií nebo změna barvy loga. Potřebují něco, co má hloubku, s čím se mohou identifikovat. Tone of voice by měl odrážet hodnoty, které vyznáváte jak směrem ven, tak dovnitř firmy.
Poznejte své publikum: Abyste dostali sdělení k příjemcům, musíte vědět, kdo vaši příjemci jsou - což pravděpodoběně už dávno víte. Nakonec, právě pro ně jste stavěli svůj produkt. Podle toho se pak můžete rozmyslet, jaký jazyk je jim vlastní. Vzhledem k tomu, že mluvíte k publiku přehlcenému informacemi, je dobré jít rovnou k věci a zaujmout.
Jasný smysl sdělení: Je váš brand zábavný, ambiciózní, neformální, praktický nebo třeba konzervativnější? Pak se to musí projevit i v tom, co říkáte - a jak to říkáte. Pokud se vaše sdělení a jeho tone of voice v čase příliš často mění, je pro publikum těžší vás zařadit a bude mít pocit, že neví, o co vám jde.
Materiály: Je podstatné mít průvodce, dokument, který definuje váš tone of voice. Měl by zahrnovat pravidla, slovníčky, přídavná jména spojená s vaší značkou, atributy sdělení i komunikační kanály. Jen tak se vyhnete nekonzistentní komunikaci a budete moci předat tone of voice komukoliv, kdo nově nastoupí do společnosti.
Nezapomeňte, co všechno do komunikace patří. Vždy, když píšete, zveřejňujete, odpovídáte, děkujete, zkrátka jakkoliv komunikujete, reprezentujete tím svůj brand.